
J.W. Hofstra
Profiel
Achternaam: Hofstra
Initialen: J.W.
Voornamen: Jan Willem
Geboren: 13-11-1907
Te: Amsterdam
Overleden: 30-03-1991
Te: Amsterdam
Pseudoniem(en): Voor zover mij bekend
heeft J.W. Hofstra niet onder pseudoniem gepubliceerd.
Voor tweedehands boeken | Ook van J.W. Hofstra |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- Het glazen huis (1942)
Proza
![]() |
![]() |
![]() |
- De vrienden van mijn vrienden (1941)
- De waaier (bibliofiel, 72 ex.) (1944)
- Valken (bibliofiel, 250 ex.) (1945)
- Een sterke vrouw, wie zal haar vinden? (1947)
- Bezoek in den avond: vijf metamorphoses over een oud thema (1948)
- Een man alleen (1949)
- Engelen van mensen (1952)
- Het oog van de naald (1955)
- De ring van De Reszke (1956)
- Bloemen voor Brenda (heruitgave van 'Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?') (1960)
- Hemelse modder (1982)
- Geen talent voor vrouwen (1983)
- Vanavond om een uur of acht (1985)
- Tafel van twee (1987)
Naslagwerken
- Prisma operagids (1961)
- Prisma van de opera (met anderen) (1990)
Overige non-fictie
- Maria Goretti (1950)
Vertalingen/bewerkingen
- Joseph Wechsberg, De blauwe vogel (1950)
- Monica Baldwin, Ik sprong over de muur: een terugkeer in de wereld na 28 jaar kloosterleven (1952)
- Michel Seuphor, Écritures, dessins, drawings, tekeningen: Alcopley (1954)
- Marcia Davenport, Lena Geyer, operazangeres (1954)
- Willa Cather, Schaduwen op de rots (1954)
- Marcia Davenport, Mijn broeders hoeder (1955)
- Louis Barral, Het wonderschone leven van Yvonne Beauvais (1959)
- Jean Montaurier, Dwars door het vuur (1963)
- Friedrich Dürrenmatt, Pech: een verhaal dat nog steeds mogelijk is (1977)
- Friedrich Dürrenmatt, Pech & Het gebeurde op klaarlichte dag (1986)
vertaald:
- Les amis de mes amis (Brussel, 1945)
- Le feu de la rampe (Franse vertaling van 'Een sterke vrouw' door R. Petit) (1950)
- Rumba auf Montmartre (Duitse vertaling van 'Een man alleen' door Julie von Wattenwyl-de Gruyter) (1959)
J.W. Hofstra schreef een voorwoord voor
- Pierre Huyskens, La Deutekom: een documentaire over Stientje Engel die La Primadonna Cristina werd (1979)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Jan Willem Hofstra was muziekcriticus en toneelcriticus voor 'de Volkskrant' en 'De Tijd'.
- Jan Willem Hofstra publiceerde in 'Criterium', 'De Tijd' en in 'Elseviers Magazine'.
Over J.W. Hofstra
- Wim Zaal nam in 'De buitenbeentjes. 36 schrijvers die ik heb gekend' (1995) een hoofdstuk over Jan Willem Hofstra op.
Diversen: (Zonder een schijn van volledigheid)
- 'Vanavond om een uur of acht' verscheen in 1990 als Grote letterboek.
- 'Geen talent voor vrouwen' verscheen in 1991 als Grote letterboek.
- Een portret (olieverf op doek) van Jan Willem Hofstra door Johan Buning (z.j.), in 'Schrijversportretten', samengesteld door Sjoerd van Faassen, Pauline Bloemsma en Hester Quist (2010)
Literaire prijzen
J.W. Hofstra was lid van de jury voor volgende prijzen:
- Prijsvraag televisiespel 1962
- Kosmos Eerstelingenprijs 1963
- Edmond Hustinx-prijs 1966, 1967, 1968
- Mr. H.G. van der Vies-prijs 1969
- Henriette Roland Holst-prijs 1970
- P.C. Hooftprijs 1971
Biografische opmerkingen
- Jan Willem Hofstra begon als bariton bij de opera. Later werd hij acteur, o.a. bij het 'Rotterdamsch Hofstadtoneel'. Hij realiseerde zich daarbij dat succes meer kwam door zijn uiterlijk dan door zijn acteerprestaties. In 1936 verliet hij het toneel.
- Jan Willem Hofstra was hoofd Drama en Muziek bij de KRO.
- In de begintijd van de televisie presenteerde hij ook zelf spelletjes en kunstprogramma's ('Open doekjes', 'Kijk op kunst')
- J.W. Hofstra wijdde zich geheel aan de literatuur.
- Uit zijn werk spreekt zijn rooms-katholieke geloof.
- Jan Willem Hofstra was homoseksueel. Hij trouwde als 'maatschappelijke camouflage'. Het werd een goed, vriendschappelijk huwelijk.
- Zijn stijl wordt soms met die van Couperus vergeleken.
- Zijn vrouw werd toezichthoudster van een hofje aan de Prinsengracht. Zelf gingen ze er ook wonen.
- Zijn ogen gingen de laatste jaren van zijn leven sterk achteruit.
Anderen over J.W. Hofstra
- Bezoek van Wim Hofstra, een bekende acteur, schrijver, zanger, dichter; zéér schrandere en begaafde man, een boeiend mens. (Pieter van der Meer de Walcheren, Dagboek 4, blz. 102, 10-02-1940)
- Zijn stem, geschoold in repetities voor toneel en opera, bereikte de natuurlijkheid van het waarlijk kunstmatige. Ze doet nooit gekunsteld aan, maar ze is beheerst. Hetzelfde kenmerkt het proza van zijn vertellingen. Deze zijn door en door artistiek en toch verlopen ze zo natuurlijk, alsof wij werkelijk hadden kennisgemaakt met de man in de ligstoel of met de man op de Place Saint-Sulpice. Zulke mensen zijn inderdaad voorbestemd voor het lot dat Jan Willem Hofstra hun toedenkt. Hierom is hij een schrijver, die overtuigt door te ontroeren. (Anton van Duinkerken, De Tijd, 13-11-1957)
- Door die gevarieerde staat van dienst had hij mensen uit alle hoeken en gaten van de kunstwereld ontmoet. Geestig, welbespraakt en ijdel als hij was, bestond er voor hem geen groter genot dan anekdoten over hen te vertellen. Zijn vrouw kende ze uit haar hoofd en schonk thee. (Wim Zaal, De buitenbeentjes, blz. 73)
Mijn favoriete citaat
'Is deze plaats vrij?'
Dirk knikte. Jona ging zitten, wit pak,
wit hemd met hemels-blauwe zijden choker om de hals.
'Ik ken u. We hebben elkaar al eens eerder ontmoet.'
Dirk trok zijn wenkbrauwen op.
Dat was een eeuwenoud gambiet om contact te leggen.
...
'Bent u alleen hier?'
Dat was de tweede opening van het aloude schaakspel.
'Ja, helemaal alleen.'
(Jan Willem Hofstra, Tafel van twee, blz. 138)
Bronnen o.a.
- P.H. Dubois, Hedendaagse Nederlandse kunst: letterkunde (1956)
- Spectrum Nederlandstalige auteurs (1985)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (januari 2020)