Maria Barnas
Profiel
Achternaam: Barnas
Roepnaam: Maria
Geboren: 28-08-1973
Te: Hoorn
Pseudoniem(en): Maria Barnas heeft voorzover
mij bekend niet onder pseudoniem gepubliceerd.
Voor tweedehands boeken | Ook van Maria Barnas |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- Twee zonnen (2003)
- Binnenzee (2005)
- Er staat een stad op (2007)
- Roxane (met Viviane Sassen) (2012)
- Jaja de oerknal (2013)
- Yonder (1500 ex.) (2013)
- Jaja de oerknal (t.g.v. poëzieweek 2014)
- Umbra (met Viviane Sassen) (2015)
- White Horse Hill (2016)
- Gute Nacht Einsamkeit (met Arjan van Helmond) (biblioofiel, 99 ex.) (2016)
- Witten (vouwblad, 100 ex.) (2017)
- Nachtboot (2018)
- Diamant zonder r (2022)
Proza
- Engelen van ijs (1997)
- De baadster (2000)
- Fantastisch (columns) (2010)
- Altijd Augustus (2017)
Toneel
- De dood en de honden
- MaxA/B (hoorspel)
Overige non-fictie
- Doordeweeks = On a weekday (2005)
- Fantastisch: observaties over kunst en werkelijkheid (columns) (2010)
- Een bijdrage in 'All about drawing: 100 Dutch artists = 100 Nederlandse kunstenaars', samenstelling Arno Kramer e.a. (2011)
- Een bijdrage in 'I promise to love you', redactie Suzanne Swarts (2011)
- Een bijdrage in 'Helen Verhoeven: Part pretty', redactie Helen Verhoeven (2011)
- Braakman en ik (2012)
- Een bijdrage in 'Over de collectie = About the collection: Schunck* Heerlen 2012', redactie Patricia van den Ende (2012)
- Een bijdrage in 'Kunst aan de Schinkel: Amsterdam: KADS 2013', redactie Hester Jenkins en Doina Kraal (2013)
- Marenne Welten, It is not all right = Marenne Welten, Het is niet in orde (met anderen) (2014)
- Object onder = Object below: Sanders Collection, Pieter & Marieke Sanders (met anderen) (2015)
- Ria Butkute: selection of works (met Daniel de Roo) (2015)
- Alexandra Leykauf (750 ex.) (met anderen) (2016)
- Het laatste taboe: kunstenaars en inkomen (met anderen) (2017)
- Rokin fountain: Mark Manders (met Endre Timár) (2017)
- Alex van Warmerdam: l'histoire kaputt (met anderen) (2018)
- 1 bijdrage: 'Toekomst van papier' in 'Geen verlangen zonder tekort. De toekomst van de Nederlandstalige roman' van Margot Dijkgraaf en Wouter van Gils (2018)
- The plant collection (met anderen) (2019)
Vertalingen/bewerkingen
Vertaald:
- Een Portugese vertaling van werk van Maria Barnas in 'Dias abertos' (2006)
- In het Spaans vertaald werk van Maria Barnas in 'Alhucema: revista literaria, afl. 23' (2010)
- Tamo gdje treba biti tiho / Waar het stil moet zijn (vertaalde verzamelde gedichten in het Kroatisch) (2013)
- Poèmes: français, néerlandais, anglais (vertaald door Jan H. Mysjkin (Frans) en John Irons (Engels)) (2017)
- Problemwolf: Gedichte (Duitse vertaling van een keuze uit haar gedichten door Stefan Wieczorek) (2018)
Maria Barnas schreef een voorwoord/essay voor
- Schrijversportretten (2010)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Maria Barnas was redacteur van 'MillenniuM'.
- Maria Barnas publiceerde in 'NRC Handelsblad', 'Tirade', 'Groene Amsterdammer', 'Maatstaf', 'De Volkskrant', 'Maatstaf', 'Het Liegend Konijn', 'Hollands Maandblad'.
- Ze is redactielid van 'RE-Magazine' en correspondent voor het Italiaanse kunsttijdschrift 'Tema Celeste'.
- Maria Barnas is redacteur van 'De Gids'.
Over Maria Barnas
- Een hoofdstuk over Maria Barnas in 'Hollandse Nieuwe. Veertien schrijvers van nu' (bij de gelijknamige tentoonstelling in het Letterkundig Museum) (2005)
- 1 interview met Maria Barnas: 'Een gedicht is als een schijnbeweging' in 'Ik deug alleen voor de poëzie. Dichters over dichten' van Ron Rijghard (2010)
- Een analyse van het gedicht 'Twee zonnen' van Maria Barnas in 'Zo werkt poëzie! Techniek en thematiek in 60 moderne Nederlandse gedichten' van Lambert Wierenga (2011)
Diversen: (Zonder een schijn van volledigheid)
- 1 portret van Maria Barnas in '222 schrijvers. Literaire portretten' van Eddy en Tessa Posthuma de Boer (2005), met het citaat 'Een gedicht moet de kans krijgen zijn eigen buitelingen te maken voordat het een vaste vorm aanneemt. Maar vooral wanneer ik uit het werk moet voorlezen, merk ik toch dat het merendeel van de gedichten is gaan liggen.'
- 'De Samaritaan, Barmhartigheid nu: een kunstmanifestatie in het Corvershof van de Protestantse Diaconie Amsterdam met Maria Barnas & Nathalie Bruys, Cuny Janssen, Jeroen Kooijmans, Klaske Oenema, Julika Rudelius' (2008)
- Een zelfportret (verf op spiegel) van Maria Barnas, gemaakt in 2009, in 'Schrijversportretten', samengesteld door Sjoerd van Faassen, Pauline Bloemsma en Hester Quist (2010)
- Een bijdrage van Maria Barnas in 'Het geheim van De Klare Lijn: een hommage aan Joost Swarte', redactie George Moormann (2017)
Literaire prijzen
- 'Engelen van ijs' werd genomineerd voor de Debutantenprijs 1998.
- C. Buddingh'-prijs 2004 voor 'Twee zonnen'.
- 'Twee zonnen' werd genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs 2004.
- J.C. Bloem-prijs 2009 voor 'Er staat een Stad op'.
- 'Er staat een stad op' werd genomineerd voor de Hugues C. Pernath-prijs 2009.
- 'Jaja de oerknal' werd genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2014.
- Anna Bijns-prijs 2014 voor 'Jaja de oerknal'.
- Leo Herberghs-prijs 2016
- Nominatie Grote Poëzieprijs 2019.
Maria Barnas was lid van de jury voor volgende prijzen:
- Jonge Schrijversprijs 2001, 2002.
- Kolomkompetitie 2002.
- C. Buddingh'-prijs 2005.
- VSB Poëzieprijs 2006, 2013.
Opmerkingen
- Maria Barnas is dichter, schrijver en beeldend kunstenaar.
- Maria Barnas studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. In 1998 studeerde ze af op het project 'Onland'.
- Van 1999 tot 2001 studeerde ze aan de Rijksacademie van Amsterdam.
- Ze geeft les op de Rietveld Academie in het vak Schrijven.
- Maria Barnas is een van de oprichtsters van de uitgeverij 'Missingbooks'.
- Maria Barnas schreef een serie gedichten voor 103 putdeksels in een park.
- Maria Barnas is adviseur van de Rijksakademie.
- Maria Barnas is soms 'dichter van dienst' bij 'eenzame uitvaarten' in Amsterdam.
Anderen over Maria Barnas
- In al haar kunstuitingen probeert Barnas de dingen zoveel mogelijk te zien en te tonen zoals ze werkelijk zijn. Dat streven is gedoemd te mislukken, daarvan is zij zich bewust. Er bestaat nu eenmaal niet één werkelijkheid. Werkelijkheid is, in de woorden van Barnas, als een wild konijn dat je probeert te vangen. Je nadert het zo dicht mogelijk, maar het schiet steeds weg voor je het kunt pakken. (Hollandse Nieuwe, blz. 8)
- Of ze nu over Hiroshima schrijft, over het einde van een relatie, of over wetsvoorstel 28764, ze raakt de kern terwijl ze de rafels oproept. (Arie van den Berg, NRC, 02-11-2007)
- Subtiele en humoristische waarnemingen, fladderend tussen onbegrip en inzicht, maken van Barnas een curator van de beweeglijkheid. (Arjan Peters, over 'Fantastisch', Volkskrant, 11-12-2010)
- Zien en spreken, afwachten, verwachtingen koesteren of relativeren. In de poëzie van Maria Barnas worden alle mogelijke manieren om zich tot een ander te verhouden, om in de alledaagsheid van het leven de juiste vorm van handelen te kiezen, aan een gedetailleerde reflectie onderworpen. Er moet misschien gehandeld worden, maar hoe? En wat betekent dat dan? In die vragen schuilt genoeg angst die zich het beste met woorden laat bezweren. Niet dat die bezwering verlichting of verlossing biedt. Wel nieuw inzicht. En zo pregnant verwoord als bij Maria Barnas' poëzie. (VSB Poëzieprijs)
- Die knal moet, aan de cover te zien, ontzettend hard zijn geweest: alle vogels zijn verschrikt opgevlogen. Toch hoef je van deze bundel niet te schrikken. De gedichten zijn overzichtelijk en rustig. Barnas schrijft over de ‘gewone’ dingen van het leven: haar jeugd, een pistoletje, angsten, het dichten, dorpen en steden. Dat doet ze op een pakkende manier; haar gedichten nodigen uit tot herlezing. Af en toe wil ze laten zien dat ze niet van de straat is. Dan duikt Vasalis op, of ‘Der Doppelgänger’. Bij herlezing valt ook het af en toe gezochte gebruik van adjectieven op (De stromende mannen de meanderende vrouwen en de opspattende kinderen). Dat mag soms wel een tandje minder. (Mats Beek, Website VPRO, VSB Poëziepanel, 22-01-2014)
Mijn favoriete citaat
Zo overzichtelijk Hij schenkt witte wolken in mijn glas
blauwe lucht. IJsblokjes rinkelen in het landschap
en de dag is een tafel voor twee.
(Maria Barnas, Twee zonnen, blz. 19)
Bronnen o.a.
- Elsbeth Etty, Dames gaan voor (1999)
- NRC (12-11-2010)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (maart 2021)