
Maarten Doorman
Profiel
Achternaam: Doorman
Roepnaam: Maarten
Voornamen: Ferdinand Maarten
Geboren: 09-06-1957
Te: Meppel
(Ik kom op diverse plekken verschillende geboorteplaatsen van Maarten Doorman tegen. DBNL geeft Meppel en daar sluit ik me maar bij aan. Ik ben ook steden in het buitenland tegengekomen en in 'de Volkskrant' van 02-04-2004 wordt Fopjum als geboorteplaats gegeven. Wikipedia kent deze plaats niet. We mogen dus aannemen dat we hier gefopt worden.)
Voor zover mij bekend heeft Maarten Doorman niet onder pseudoniem gepubliceerd.
Voor tweedehands boeken | Ook van Maarten Doorman |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- Weg, wegen (1985)
- Het gelijk van de vismarkt (1988)
- De daken op (1991)
- Afstandsbediening van katoen (1995)
- Kloppend heden (2000)
- Schors voor ongeduldigen (bibliofiel, 75 ex.) (2002)
- Blindegang ster (2005)
- Je kunt bellen (2013)
Proza
- Elk beest zijn vet. 23 fablesken (1991)
- Doormans klein handorakel: 100 aforismen (2017)
Overig non fictie:

- Twee opstellen over Schopenhauer (met D. Speijer) (1986)
- Vooruitgang en verval in de kunst (1988)
- Steeds mooier: over geschiedenis en zin van vooruitgangsideeën in de kunst (proefschrift) (1994)
- Steeds mooier: over vooruitgang in de kunst (handelseditie proefschrift) (1994)
- Van zwarte harten en rode schoppen: over vooruitgang in de beeldende kunst (1995)
- Bouwfonds kunstcollectie: een keuze (met Tracy Metz) (1996)
- Doorgaan in wetenschap (1996)
- Grensvervaging in de kunst (1997)
- Genealogie van de verbeelding (lezing) (1998)
- Het scherm der verbeelding. Opstellen over televisie. (met Michaël Zeeman) (1998)
- Mandarijn of windebloesem: over Adolf Loos, het ornament als misdaad, en schijn en wezen in de kunst (lezing, 500 ex.) (1998)
- Steeds Mooier (handelsuitgave) (2000)
- Filosofen van deze tijd. (met Heleen Pott) (2000)
- De vrede graast zonder genade: over literaire kritiek (inaugurele rede) (2001)
- Art in Progress. A Philosophical Response to the End of the Avant-Garde (2003)
- Hoe word ik schrijver? (2003)
- De romantische orde (2004)
- Kiekertak en Klotterbooke: gedachten over de canon (inaugurele rede) (2004)
- Paralipomena: opstellen over kunst, filosofie en literatuur (2007)
- Kunst als morele vrijplaats: moet in de kunst wat elders niet mag? (met anderen) (2008)
- Eerlijke boter, echte groenten: over eten en voedsel (2008)
- Een essay in 'Stressed spaces: autonomie in de kunst opnieuw belicht' (catalogus) (2009)
- Een essay in 'Closing time' (catalogus) (2010)
- Denkers in de grond: een homerun langs 40 graven (2010)
- Parelen in de kunst, natuur en dans = Pearls in the arts, nature and dance (met anderen) (catalogus) (2012)
- Rousseau en ik: over de erfzonde van de authenticiteit (2012)
- Planet Earth is blue (2013)
- Plaatsen van herinnering = Places of memory / Wijnanda Deroo (catalogus) (2014)
- Een essay in 'Songs from rhe heart' (catalogus) (2014)
- De navel van Daphne: over beeldende kunst en engagement (2016)
- Shores like you (met anderen) (2016)
- Bildung in het labyrint van de romantiek (inaugurele rede) (2017)
- Een bijdrage in 'Marjan Teeuwen: destroyed house' (2017)
- Dichtbij en ver weg: opstellen over kunst, filosofie en literatuur (2018)
- Dick van Arkel (catalogus) (2018)

Vertalingen
Vertaald:- Art in progress: a philosophical response to the end of the avant-garde (Engelse vertaling van 'Steeds mooier: over vooruitgang in de kunst' door Sherry Marx) (2003)
- A romantikus rend (Hongaarse vertaling van 'Romantische orde' door Balogh Tamás e.a.) (2006)
- Romantický rad (Tsjechische vertaling van 'Romantische orde' door Jana Irmannová) (2008)
Maarten Doorman schreef een inleiding/nawoord voor:
- Frits Abrahams, Het scherm der verbeelding: opstellen over televisie (1998)
- Arthur Schopenhauer, Middenstanders van de wetenschap (2008)
- Hans Kennepohl, We zijn nog nooit zo romantisch geweest (2014)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Maarten Doorman was redacteur van 'De Tweede Ronde' (1987-1989) en 'Hollands Maandblad' (1994-2000) en van het filosofische tijdschrift KRISIS (1994-1995).
- Maarten Doorman schrijft kritieken voor 'NRC Handelsblad'.
- Maarten Doorman publiceerde in 'De Gids', 'Hollands Maanblad', 'Bzzlletin', 'Revolver', 'The Literary Review', 'De Revisor', 'The Literary Review' en 'de Volkskrant'.
Over Maarten Doorman
- Een bijdrage van Maarten Doorman in 'Openbaringen. Zeventien jongedichters over het cruciale gedicht' (1989)
- Christiaan Weijts, 'De mens is hoe dan ook elitair - in gesprek met Maarten Doorman: dichter, criticus, hoogleraar' in 'Literatuur' (2004-1)
- 1 hoofdstuk: 'Woekeren met je afkeer, over Maarten Doorman' in 'Overvloed. Kritieken en kronieken over poëzie' van Hans Groenewegen (2005)
Diversen
- A.R. Lacey, 'Een woordenboek van de filosofie: "begrippen, stromingen, denkers" ' (vertaling Peter Wesly, bewerkt door Maarten Doorman) (1989)
- Arthur Schopenhauer, De wereld als wil en voorstelling. deel 1, Vier boeken, met als appendix de Kritiek op de filosofie van Kant (met Hans Driessen)
- Arthur Schopenhauer, De wereld als wil en voorstelling. deel 2, Bevattende de aanvullingen op de vier boeken van deel 1 (met Hans Driessen) (1997)
- 1 portret van Maarten Doorman in '222 schrijvers. Literaire portretten' van Eddy en Tessa
- Posthuma de Boer (2005), met het citaat 'Het is griezelig om met al te veel pretenties op het podium te staan, maar met te weinig red je het op papier niet in de poëzie - het wordt niks als je niet een gooi wilt doen naar het onmogelijke.'
- Maarten Doorman noemt in 'Groeten van Rottumerplaat. Het beslissende album volgens 100 en enige schrijvers' (2008) 'Transformer' van Lou Reed als het album dat hij mee zou nemen naar een onbewoond eiland.
- 'Het romantische bewustzijn: hoorcollege over de hedendaagse cultuurfilosofie van de romantiek' (6 cd's) (2010)
- Een portret (acryl op doek) van Maarten Doorman door F.F. Beckmans, gemaakt in 2003, in 'Schrijversportretten', samengesteld door Sjoerd van Faassen, Pauline Bloemsma en Hester Quist (2010)
Literaire prijzen
Maarten Doorman was lid van de jury voor de Herman Gorter-prijs 1999 .Biografische opmerkingen:
- Maarten Doorman studeerde filosofie en letteren in Amsterdam.
- Hij studeerde cum laude af op het pessimisme van Schopenhauer (1984).
- In 1994 promoveerde hij in Maastricht op het proefschrift 'Steeds mooier: over geschiedenis en zin van vooruitgangsideeën in de kunst'.
- Maarten Doorman werd in 2000 benoemd tot bijzonder hoogleraar literaire kritiek aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij doceerde ook aan de Universiteit Maastricht.
- Maarten Doorman werkte mee aan het VPRO-televisieprogramma 'Zeeman met boeken'.
- Maarten Doorman woonde in Amsterdam-Oud-Zuid.
- Maarten Doorman werd in juli 2001 bijzonder hoogleraar in de literaire kritiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2004 werd hij bijzonder hoogleraar Journalistieke Kritiek van Kunst en Cultuur aan de Universiteit Amsterdam. In 2016 werd hij bijzonder hoogleraar Historische Cultuur van Duitsland aan de Vrije Universiteit.
- Maarten Doorman is getrouwd en heeft vijf kinderen.

handtekening Maarten Doorman
Anderen over Maarten Doorman
- Doormans gedichten zijn open, de taal zo klaar als een klontje, de mededeling glashelder, zijn dichterlijke vrijheden zijn bescheiden, de ambities afgestemd op het menselijk tekort. Niet dat het geheel en al aan dichterlijke mystiek ontbreekt, maar het ondergaan van magische momenten of het Al vindt toch voortdurend in een nuchtere toestand plaats. (Rob Schouten, VN, 11-01-1992)
- Aan veel van zijn vondsten is te zien dat Doorman een goed poëzielezer is. Hij herkent clichés, ontzielde beeldspraken, en blaast die nieuw leven in. (Gert Jan de Vries, Volkskrant, 09-02-1996)
- Maarten Doorman heeft de romantiek voor Nederland zijn betekenis teruggeven, maar tegelijk heeft hij haar veel te veel geproblematiseerd. Bij Doorman wordt er nooit iets vergeten of getwist. Maar de kracht van de romantiek is dat ze vergeetachtig is. De romantiek is het domein waarin nog niet wordt gedacht: het domein van de impulsen invallen, hartstochten, neigingen, emoties, verlangens en sensaties. (Carel Peeters, VN, 09-06-2007)
- Het aardige is dat Doorman, met al zijn liefde voor hoge cultuur, niet schroomt om soms over populaire cultuur te schrijven. Dan valt, nadat we over Schopenhauer en Kant hebben gelezen, opeens de naam van Janet Jackson, Lou Reed of David Bowie. Zoals de erudiete essayist zelf ook niet schroomt om op de kermis in Luik in een Tapis Volant te stappen, een platform met stoeltjes dat omhoog en omlaag zwiept. Maar op het moment dat hij zo misselijk is dat hij moet braken, denkt hij wel weer aan Schopenhauerm die vermoeid constateert dat het leven een tredmolen is waar we ons maar beter aan kunnen onttrekken. (Martijn Meijer, NRC, 06-04-2018)
Mijn favoriete citaat
Ze schrijft haar ragfijne sporen, beweert
zonder papier,
hoeft nooit om te zien om
verder te gaan,(Maarten Doorman, eerste strofe van: Tegenaria domestica (huisspin), Het gelijk van de vismarkt, 1988)
Bronnen o.a.
- Oosthoek Lexicon Nederlandse & Vlaamse literatuur (1996)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (juli 2020)