Marie Kessels
Profiel
Achternaam: Kessels
Roepnaam: Marie
Geboren: 11-12-1954
Te: Nederweert
Pseudoniem(en): Janet Luis noemt 'Marie Kessels' in 'NRC' van 20-11-1998 een pseudoniem. Ik heb dat verder nergens bevestigd gevonden.
Voor tweedehands boeken | Ook van Marie Kessels |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- De gedichtencyclus 'Zachte scharen' in 'Raster' (nr. 43, 1988)
Proza
- Boa (1991)
- Een sierlijke duik (1993)
- De god met gouden ballen (1995)
- Ongemakkelijke portretten (verhalen) (1998)
- Het nietigste (2002)
- Niet vervloekt (2005)
- Ruw (2009)
- Het lichtatelier (2012)
- Brullen (2015)
- Veldheer Banner (2018)
- Levenshonger (2021)
Vertalingen/bewerkingen
Vertaald:- Boa (Duitse vertaling van 'Boa' door Gabriele Haefs) (1993)
- Ein anmutiger Sprung (Duitse vertaling van 'Een sierlijke duik' door Christiane Kuby) (1998)
Tijdschriften
- Marie Kessels debuteerde met gedichten in 'Raster'.
- Marie Kessels publiceerde in 'Tirade'.
Over Marie Kessels
- Een bijdrage over Marie Kessels in 'Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur na 1945' door Hugo Bousset (november 1997)
- Daniël Rovers, 'De figuur in het tapijt: op zoek naar zes auteurs' (2012)
- 1 hoofdstuk: 'Marie Kessels - Boa' door Nora van Laar in 'Lexicon van Literaire Werken' (september 2012)
- In 'De boekenapotheek - Lees & genees' van Ella Berthoud & Susan Elderkin uit 2013 wordt 'Ruw' van Marie Kessels besproken als boek bij 'hulpbehoevendheid'. (De Nederlandse boeken zijn aan de vertaling toegevoegd door Maarten Dessing).
- 1 lemma: 'Kessels, Marie' in 'Steinz Gids voor de wereldliteratuur' van Jet & Pieter Steinz (2015)
Diversen
- 'Het nietigste' verscheen in 2003 als Grote letterboek.
Literaire prijzen
- Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 1992 voor 'Boa'.
- 'De god met gouden ballen' werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs'.
- Multatuli-prijs 1999 voor 'Ongemakkelijke portretten' (1998)
- Anna Bijns-prijs 2002.
- Ferdinand Bordewijk-prijs 2009.
- 'Ruw' werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs 2010.
- 'Ruw' werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2010.
Opmerkingen
- Marie Kessels studeerde van 1974 tot 1979 aan de Academie voor Beeldende Kunst in Den Bosch.
- Ze werkte in een snoep- en broodjeskiosk op het station in Den Bosch. Ze werkte ook enige tijd als tekenares.
- Ze geeft geen interviews.
Anderen over Marie Kessels
- Het debuut van Marie Kessels is een gevaarlijk genre: dat van bekentenissen en gedachten van een vrouw die met zichzelf zit en wacht op de komst van haar ongeregelde minnaar. Maar wie slaagt, slaagt dubbel. (Carel Peeters, VN, 07-12-1991)
- Zoals haar model zich toelegt op het belichamen van woorden en zinnen, zo doet Kessels op haar beurt niets anders dan woorden en zinnen bezielen. Zij geeft nergens blijk van een moralistische instelling, maar er valt toch wel een soort boodschap uit haar roman te halen. Die komt erop neer dat je beter kunt overdrijven dan je tevreden te stellen met een lauw compromis, dat je beter met volle overtuiging voor gek kunt staan dan je te voegen naar het saaie gemiddelde, dat je beter een eigenzinnig en intrigerend boek kunt schrijven dan een voor de hand liggend verhaal. (Janet Luis, NRC, 19-03-1993)
- Naakter de waarheid vertellen over de eenzaamheid van de eenling is niet goed mogelijk. Marie Kessels heeft er bijna de volmaakte metafoor voor gevonden. Daarbij komt dat Kessels sterk proza schrijft. Lange, verrassende zinnen, waar altijd een adder onder het gras schuilt. Waar het andere personages dan de hoofdpersoon betreft, geeft ze blijk van een genadeloze en intelligente blik. (Doeschka Meijsing, Elsevier, 29-05-1993)
- Wat De god met de gouden ballen vooral zo intrigerend maakt, is het perspectief waarmee de vrouwelijke hoofdpersoon de wereld bekijkt. Dat is het perspectief van een schilder of beeldhouwer. In dat opzicht is Marie Kessels, die is opgeleid aan een kunstacademie, verwant met beeldende schrijvers als K. Schippers of Charotte Mutsaers. Het uiterlijk, of het nu een ritme is, een bewegen, een textuur, een kleur of een vlakverdeling, het krijgt evenveel aandacht als weat er axhter dat uiterlijk schuil gaat. (Reinjan Mulder, NRC, 24-03-1995)
- Marie Kessels 'ontvouwt de wereld in een druppel bloed. Ze richt haar microscoop op het onaanzienlijke en laat zien hoe alles daarin weerspiegeld wordt.' (Juryrapport Multatuli-prijs 1999)
- Kessels' geestkracht is enorm. Dat Het nietigste zo'n kloek boek is geworden, wijst daar al op. Het ontbreken van een verhaallijn lijkt een habdicap, maar daardoor kan ze juist directer aangeven waar het haar om te doen is: de orde verstoren om de bespiegelingen van dit eenzame individu bestaansrecht te geven. (Arjan Peters, Volkskrant, 16-08-2002)
- Marie Kessels' manier van leven en haar boeken zijn niet modieus. Ze schrijft het tegendeel van page turners en vraagt om geduldig en aandachtig lezen. (Clara Strijbosch, Volkskrant, 30-12-2005)
- Ruw is meer dan een roman waarin wordt geëvoceerd hoe het is om plotseling blind te worden. Het is ook in zekere zin een pleidooi geworden voor beter lezen, voor langzamer lezen, en voor het genot dat dit kan verschaffen. Ruw is daarmee in zekere zin een kritisch boek dat tegelijkertijd veel genot verschaft. (Arie Storm, Parool, 17-06-2009)
- De manier waarop Kessels haar personages beschrijft doet me denken aan de romans van Frida Vogels, met hun nietsontziende eerlijkheid en oprechtheid. Fictie is bij beiden een pleidooi om echte levensvragen aan de orde te stellen. Dat maakt ook fdat 'Veldheer Banner' en alle andere romans van Kessels niet makkelijk weglezen. Je moet bereid zijn mee te gaan in al haar minutieuze, nu eens analytische dan weer synthetische beschouwingskunst. Maar wie dat doet wordt rijk beloond. (Rob Schouten, Trouw, 07-04-2018)
Mijn favoriete citaat
Uiteindelijk zijn de wantrouwigen evenzeer als de nonchalanten onderworpen aan de grillen van het stedelijk geldverkeer, de collectieve uitscheiding die de beurzen van iedereen beheerst en heen en weer schiet tussen de twee uitersten, diarree en verstopping. Nu eens is die beweging traag en geleidelijk, discreet en amper waarneembaar, dan weer opgewonden en razendsnel, abrupt en onbestendig en zo nadrukkelijk aanwezig dat ik bijna moet braken, omdat ik recht in de stedelijke aars kijk en de reflexen van zijn sluitspieren nauwkeurig registreer. (Marie Kessels, De god met gouden ballen, blz. 11)
Links
Bronnen o.a.
- Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur na 1945 (november 1997)
- Elsbeth Etty, Dames gaan voor (1999)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (juli 2021)