Maria Rosseels
Profiel
Achternaam: Rosseels
Roepnaam: Maria
Geboren: 23-10-1916
Te: Borgerhout (Antwerpen)
Overleden: 18-03-2005
Te: Brasschaat
Pseudoniem(en): Maria Rosseels publiceerde
'Sterren in de poolnacht' onder het pseudoniem Emma Vervliet (dat
was de naam van haar moeder). Ze publiceerde in 'De Standaard'
o.a. onder het pseudoniem Elisabeth van Dijck.
Voor tweedehands boeken | Ook van Maria Rosseels |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Proza
- Elisabeth-trilogie
- De kloosterhoeve (1953)
- Ick segh adieu (1954)
- Het derde land (1955) - Ik was een kristen
- Het verraad (1957)
- Achter de horizon (1957) - Dood van een non
- Het mirakel (1961)
- De sluier (1961) - Wacht niet op de morgen (1969)
- Het oordeel of Vrijdag zingt de nachtegaal (1975)
- Verzameld scheppend proza (1981)
- Ik was een christen (2003)
Voor kinderen:
- Sterren in de poolnacht (1947)
- Spieghelken: dagboek van een jong meisje (1952)
- Nieuw dagboek van Spieghelken (1953)
- O Marolleke! Herinneringen van een moeder (1955)
Hoorspel
- Dood van een non (6 delen) (KRO, 1967)
Overige non-fictie
- Kunst van schaduwen en dromen (1954)
- Het woord te voeren past den man (1957)
- Oosterse cocktail (1960)
- Vrouwen in licht en schaduw (1963)
- Liefde is een zeldzaam kruid. Onze tijd in de spiegel van de film (1966)
- Gesprekken met gelovigen en ongelovigen. Van polemiek tot dialoog (1967)
Vertalingen/bewerkingen
Vertaald- 'Oosterse cocktail' werd in het Hongaars vertaald.
- 'Dood van een non' werd in diverse talen vertaald.
- Elisabeth van Dijck (Duitse vertaling van 'Elisabeth van Dijck', een gedeelte van de 'Elisabeth-trilogie' door Georg Hermanowski) (1968)
- Ja, chrzescijanin, zabilem (Poolse vertaling - via het Duits - van 'Ik was een kristen') (1977)
- Elzbieta van Dijck (Poolse vertaling van 'Elisabeth van Dijck', een gedeelte van de 'Elisabeth-trilogie') (1977)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Maria Rosseels was vanaf 1945 redactiesecretaresse bij 'De Pijl'.
- Maria Rosseels was vanaf 1947 redactrice van 'De Standaard'. Ze publiceerde hier ook in onder het pseudoniem Elisabeth van Dijck.
- Maria Rosseels schreef dertig jaar filmrecensies.
- Maria Rosseels publiceerde in 'De Courant'.
Over Maria Rosseels
- Gaston Durnez, 'Maria Rosseels' (1963)
- J. Smeyers, 'Maria Rosseels "Dood van een non" : van roman tot film' (1975)
- Gaston Durnez, 'Maria Rosseels' in de serie 'Grote ontmoetingen' (1981)
- 1 hoofdstuk: 'Maria Rosseels - Ik verwacht, ik vertrouw, ik hoop' in 'Vlaamse schrijvers: vijfentwintig portretten' door Gaston Durnez (1982)
- Een bijdrage over Maria Rosseels in 'Kritisch lexicon van de Nederlandstalige literatuur na 1945' door Rudolf van de Perre (augustus 1991)
Diversen: (Zonder een schijn van volledigheid)
- 'De kloosterhoeve' verscheen in 1973 als Grote letterboek.
- 'Ick segh adieu' verscheen in 1974 als Grote letterboek.
- 'Het derde land' verscheen in 1974 als Grote letterboek.
- 'Dood van een non' werd in 1975 verfilmd door P. Collet
en P. Drouot.
- In Kalmthout is er een Maria Rosseels-pad.
Literaire prijzen
- Prijs van de provincie Antwerpen 1956 voor het beste jeugdboek voor 'Spieghelken'
- Prijs van de Vlaamse journalistenclub 1960 voor 'Oosterse cocktail'
- Literatuurprijs van Hilvarenbeek 1964 voor 'Dood van een non'
- Prijs van de provincie Antwerpen 1965 voor verhalend proza voor 'Dood van een non'
- Dirk Martens-prijs 1967 voor 'Gesprekken met gelovigen en ongelovigen'
- Prijs van de Scriptores Catholici 1970 voor 'Wacht niet op de morgen'
- Prijs van de provincie Antwerpen 1970 voor verhalend proza voor 'Wacht niet op morgen'
- Prijs van de Vlaamse provincies voor het gezamenlijk oeuvre 1978
- Eredoctoraat aan de Katholieke Universiteit Leuven (1981)
- Prijs van de provincie Antwerpen 1985 voor haar gezamenlijk literair werk
- Driejaarlijkse oeuvreprijs van de Vlaamse Gemeenschap 1985
- In 1988 werd ze in de adelstand verheven. Ze mocht toen de titel barones voeren
Biografische opmerkingen
- Haar vader was belastingontvanger. Hij leerde haar al lezen en schrijven, voordat ze naar school ging.
- Ze had een jongere broer en zus.
- Ze was familie van de Antwerpse toneelschrijver Emmanuel Rosseels (1816-1904)
- Toen ze zeven jaar was verhuisde het gezin naar Oostmalle, waar ze in een bijgebouw van een kasteelhoeve gingen wonen.
- Ze ging naar school in Turnhout.
- In 1931 verhuisde het gezin naar Essen en in 1933 naar Kalmthout.
- Maria Rosseels werkte vier jaar in het onderwijs (Vrije Normaalschool in Gierle).
- Maria Rosseels werkte van 1942 tot 1944 op de studiedienst van het Ministerie van Arbeid te Brussel.
- Daana werd ze journaliste.
- 'Elisabeth' verscheen in 1953, maar was al in 1944 geschreven.
- Maria Rosseels is nooit getrouwd.
Anderen over Maria Rosseels
- Anton van Duinkerken heeft ooit de lof gezongen van de journalistiek als voorportaal van de literatuur.
Hij zal daarbij wel uitsluitend aan de Nederlandse journalistiek gedacht hebben. De Vlaamse verdient inderdaad eerder de naam van een dodencel.
En tich is juffrouw Maria Rosseels, van wie we hier de literaire aktiviteit uitdrukkelijk willen loven, een Vlaamse journaliste. Haar zeldzaam geluk - en het geluk van haar lezers - is echter dat zij zich nagenoeg uitsluitend heeft bezig te houden met de haar toevertrouwde rubriek, die zij bovendien ongehinderd volgens haar eigen opvattingen kan redigeren. Zij moet dus zichzelf en haar pen niet om den brode verknoeien. (Pol Heyns, Dietsche Warande en Belfort, 1955) - Het valt te begroeten dat, daar waar Frankrijk kan bogen op een Mauriac en een Bernanos, Engeland op een Graham Greene, Duitsland op Elisabeth Langgässer en Gertrude von le Fort, zich in Vlaanderen nieuwe romanciers aanmelden die een meer ernstige en diepzinnige koers uit willen. We schreven hier reeds over André Demedts en nu is er ook de begaafde Maria Rosseels die met de omvangrijke roman 'Dood van een non' niet alleen getuigenis aflegt van een onbetwistbaar literair talent, maar tevens ook van het besliste voornemen om - zonder daarom aan de christelijke dogma's te tornen - conformistische taboes op te ruimen en moraliserende oogkleppen van zich af te schudden. (Raymond Brulez, Parool, 08-09-1962)
- Maria Rosseels verwierf bij het lezerspubliek aanvankelijk het meest bekendheid als filmcritica en journaliste. Niet alleen bracht ze de filmkritiek in Vlaanderen op een volwaardig niveau (een selectie verscheen in 'Liefde is een zeldzaam kruid'), maar ze leerde de film tevens te waarderen als een authentiek kunstwerk in een tijd waarin de mens 'denkt, voelt en fantaseert in filmbeelden'. In 1954 wees ze in haar essay 'Kunst van schaduwen en dromen' op de noodzakelijkheid van filmopvoeding op scholen. (Rudolf van de Perre, Kritisch lexicon van de Nederlandstalige literatuur na 1945, augustus 1991)
Mijn favoriete citaat
De waarde van een cultuur wordt gemeten naar haar idolen.
(Maria Rosseels)
Bronnen o.a.
- Spectrum Nederlandstalige auteurs (1985)
- Kritisch lexicon van de Nederlandstalige literatuur na 1945 (augustus 1991)
- Prisma van de pseudoniemen (1992)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (augustus 2024)